Nyköping

Ett år sedan valet

Det är nu ett år sedan valet 2022. Tidöpartierna har styrt Riksdagen i tolv månader och har bara styrt Sverige i en riktning: mot en hårdare stat, ett varmare klimat och ett svagare samhälle. Ingen i Sverige kommer må bra av regeringens politik och de som har det allra svårast kommer att drabbas allra hårdast.

Här i Nyköping styrs kommunen av ett nytt majoritetssamarbete: Socialdemokraterna tillsammans med Moderaterna. Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet hade tillräckligt många mandat för att utgöra en majoritet, men Centerpartiet accepterade inget samarbete som inkluderade oss i Vänsterpartiet. I det läget valde Socialdemokraterna att samarbeta med Moderaterna.

Vi jobbar vidare i opposition. Det innebär att alla våra segrar kommer att vara små och alla våra kamper vara svåra. Det vi måste komma ihåg är hur vi vinner. Vi kan inte lita på att något för kampen åt oss, utan måste själva engagera oss.

Vad innebär det för dig, som har fått det här brevet? Demonstrera. Prostestera. Låt inte regeringen försämra Sverige utan att få skäll för varje steg. Men du kan också organisera dig på andra sätt. Dyk upp på träffar, lär dig mer om politik. Ha trevligt med kamrater. Det är en viktig del av hur vi bygger motståndet och hur vi vinner till sist.

Mikael Eriksson, ordförande Vänsterpartiet Nyköping