Almedalen…

Jag vet inte hur stor betydelse ett tal i Almedalen har, men sammantaget måste det bara bli så att Vänsterpartiet går framåt än mer. “Bort med vinster i välfärden” är huvudnumret där vi vet att 6 av 10 svenskar håller med. Och den saken kan ingen ha missat i Jonas Sjöstedts tal i Almedalen. Men har var också tydlig med att Vänsterpartiet är ett grönt parti och atta dessutom är en ödesfråga som tenderar att halka ner på priolistan.

Men det finns ju massor av områden där vi fått rätt eller andra insett att åtgärden är ofrånkomlig. Det gäller “Tobinskatten”, dvs en skatt på finansiella transaktioner som nu prövas inom EU, avskaffandet av statens överskottsmål, det skandalösa i det borgerliga Stockholms realisation av allmän egendom, kravet på bankerna om en delning av verksamheterna så vi som kunder inte drabbas av bankens spekulationer osv osv.

Lokalt finns det hur mycket som helst där vi nu kan visa verklighet av våra idéer i och med att vi är med den styrande majoriteten. Nyköping har väl aldrig expanderat som staden gör just nu. Tittar vi på speciella V-frågor finns det många, men den tydligaste är rätten till heltid för den som vill. Vi satsar också hårt på hyresrätter där Nyköpingshem har det kravet på sig. Men även privata entreprenörer bygger hyresrätter, eftersom vi ställt det som villkor för exploatering av attraktiva områden.

Inte minst pågår ett aktivt arbetet i kommunens landsbygd. Kommunbygderådet är full av idéer och vårt kommunalråd Nicklas Franzén är kopplingen mellan rådet och beslutsfattarna i Stadshuset.

En annan glädjande sak är vårt medlemsantal fortsätter att öka. Allt detta gör att vi kan se fram emot ett valår 2014 med stor tillförsikt.