Övrigt

”Vårdnadsbidrag – tillbaka till 50-talet”

Utbyggnaden av dagis och ­förskolan var en av de största jämställdhetsreformerna som gjordes under 1900-talet. Detta har lett till att kvinnorna har en bättre möjlighet till yrkeskarriär, löneutveckling och pension etcetera. Maxtaxan kom sedan och förskolan blev en del av det livslånga lärandet. Maxtaxan är dessutom ett steg till målet om den avgiftsfria förskolan. Förskolan har sedan utvecklats både pedagogiskt och socialt och är nu en del av skolan. Vi har anledning att vara stolta över den kvalité som våra förskolor håller.

 Regeringen lägger nu fram ett förslag om ett vårdnadsbidrag som minst sagt verkar innehålla en rad frågetecken. Nyköpings borgerliga majoritet har aviserat att vårdnadsbidraget skall införas i vår kommun. Veronika Andersson (kd) ­säger att vårdnadsbidraget är en ­hjärtefråga för dem och signalerar samtidigt att det får kosta vad det kosta vill.

Vänsterpartiet värnar om den generella välfärden och ser en klar fara i att vårdnadsbidraget kommer att urholka ­kvalitén i vår gemensamma förskola. ­Resurser borde i stället läggas på att öka kvalitén och minska barngrupperna i förskolan. V­arför skall vi subventionera för dem som redan har råd?, för det är ju så att ingen vanlig familj kommer att ­kunna utnyttja möjligheten vara hemma med sitt barn med en ersättning på 3000 kronor i månaden. Reformen gynnar de redan välbeställda inte den vanliga barnfamiljen.
Vårdnadsbidraget är dessutom en kvinnofälla som åter igen kommer att ta oss tillbaka till 50-talet. Kvinnorna kommer att förlora igen, en reform som tagit många år att genomföra kan man rasera över en natt.

Vad tycker folkpartiet i ­Nyköping, som länge ­slagits för minskade barngrupper? Kommer vårdnadsbidraget öka den möjligheten? Vad ­händer om de föräldrar som inte har sina barn i förskolan i dag utnyttjar möjligheten till vårdnadsbidrag?
Miljöpartiet i Nyköping ­frågar jag inte de verkar totalt strunta i ideologiska frågor och prioriterar bara hållbarhetsrådet.
Nicklas Franzén
gruppledare (v)

Dela den här sidan:

Kopiera länk