(V) kräver fler hyreslägenheter

Vänsterpartiet rasar mot att Nyköpings kommun nobbar 113 flyktingar. – Det är öppenbart att det behövs byggas fler hyresrätter, säger Nicklas Franzèn, gruppledare för Vänsterpartiet i Nyköping.
När politikerna i kommunstyrelsen på måndagen sade nej till 113 introduktionsplatser för asylsökande ställde sig Vänsterpartiet vid sidan av. Flyktingfrågan aktualiserar behovet av hyresrätter i Nyköping, enligt Vänsterpartiet.
– Man kan ha förutsett problemet. Bristen på hyresrätter gäller inte bara flyktingar, det gäller alla som flyttar till Nyköping, säger Nicklas Franzèn.
Ett kommunalt bostadsbolag som Nyköpingshem har ett särskilt ansvar, tycker Vänsterpartiet. – Tre år i följd har politikerna i kommunstyrelsen gett kommunala bostadbolaget Nyköpingshem direktiv att börja bygga hyresrätter. Ändå händer ingenting, säger Nicklas Franzèn. Vänsterpartiet har även motionerat om en bostadsförmedling som skulle kunna bli ett instrument för att se de behov som i dag finns av hyresrätter. I Nyköping byggs det som aldrig förr, men trots att man i detaljplaner pratar om en mångfalld i uppåtelseformer lyser hyresrätterna med sin frånvara. Bostadsbolag i allmänhet och Nyköpingshem i synnerhet ta ert ansvar att motverka en bostadssegregering och bygg hyresrätter!