Satsa på landsbygden!

Den nedmontering av den svenska välfärden som regeringen med stor kraft ägnar sig åt drabbar landsbygden hårt. Det är städerna, speciellt storstäderna, som gynnas av alla privatiseringar. Östermalm är Sveriges läkartätaste område. Men det är likadant med privatskolor, apoteken osv.

Här i Nyköpings kommun finns ett landsbygdsråd med lokala aktörer och med politisk koppling via kommunalrådet Nicklas Franzén (v). Ett steg åt rätt håll och vår kommun tillhör inte de hårt drabbade i landet.

Ska vi få större delen av landsbygden att även framöver vara annat än mål för helgutflykter krävs en rad kraftfulla insatser. Här i kommunen kan man peka på t ex bredbandet i Tunaberg som exempel. Men för att få effekt krävs generella åtgärder. Vänsterpartiet centralt föreslog i somras att läkare, lärare, poliser och andra bristgrupper i glesbygd ska få skriva av sina studieskulder om de tar jobb just i glesbygd.

Partiet har också arbetsgrupper med folk från t ex Pajala som arbetar fram fler konkreta förslag. Om någon månad kan vi vänta att förslagen läggs fram.