Vem ska få vård?

”Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården.”

Citatet kommer från Hälso- och sjukvårdslagen 1982. Är det någon som tycker det blivit annorlunda? Är det rentav så att man kan köpa sig vård före kön idag? Gillar vi det?  Och i så fall – vilka är vi?

Du gillar kanske också...

2 svar

1. Jan-Ulf Andersson skriver:

Håkan
    Köpt sig före vårdkönfenomenet är inget nytt, det är äldre än den gällande sjukvårdslagen du citerar. Privata sjukhus och privata försäkringar har funnits länge. Vi från vänstern har mig veterligen aldrig opponerat oss mot den möjligheten. Vilket jag anser att vi borde ha gjort.
    Nu är det viktigare att vi arbetar mot privata vinster i vården. Hur gör vi det i Nyköpings kommun? Där ingår V i majoritet, men var finns agerandet mot privata vinstaktörer i det dagliga lokalpolitiska arbetet? Finns det ens några förslag som V lagt fram mot privata aktörer i hemtjänst? Vilka i så fall?

2. nykoping skriver:

Vi tar på oss lite skäms-hatt och säger att vi inte riktigt har agerat som vi kanske borde. Men – vi är nya i den här situationen och det tar kanske tid…
    /håkan