Debatt

Så här blir Nyköpings kommun bättre….

Nu har SD fått vind i seglen och har i den senaste opinionsmätningen blivit fjärde största parti, visserligen bara i en enstaka mätning, men det är tillräckligt allvarligt och måste leda till eftertanke och självrannsakan.

Vi i Vänsterpartiet måste nu bestämmas oss för vilka frågor som vi ska prioritera och satsa på lokalt i Nyköping. Vi måste visa på positiva alternativ till SD:s negativa attityd i princip alla frågor. Missnöje i sig leder ingen vart på sikt, bara till lättköpta populistiska poäng. Vad är det i vårt kommunalpolitiska program som vi ska trycka på och arbeta för att uppnå? Vi ska inte tro oss om att kunna driva alla viktiga frågor samtidigt, vi måste prioritera.

I en tidigare reflektion här på hemsidan skrev jag: ”Grunden för ett välfungerande socialt välfärdsystem där skola, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård och socialtjänst finansieras och förvaltas gemensamt. Där skattetrycket ska vara fördelat så att de högsta inkomsterna också får bidra mest i solidaritet med de som har det sämst. Där vinster beskattas och återförs till områden där de behövs.” Det stämmer väl med vårt partis grundläggande ideologi, det stämmer också med vårt kommunpolitiska program och inte minst kan det gå in under den överenskommelse som ligger till grunds för samarbetet mellan oss (v), socialdemokraterna och miljöpartiet här i Nyköpings kommun.

I lördags (12/5) var jag på torget och delade ut flygblad om vad kommunens majoritet vill satsa på, mötte jag människor som berättade vad de ville att vi ska satsa på. Vad de sa stämmer väl med citatet ovan. I första hand tog de spontant upp skola och vård-och omsorg som områden de önskade att vi ska prioritera.

Frågan för oss blir, om vi ska lyssna på de synpunkterna, att vi måste konkretisera vad vi vill göra med skolan i kommunen, på kort sikt och på lång sikt. Nu sker nybyggnation och renovering av skolans miljö. Jag önskar att vi nu satsar på den pedagogiska miljön. Då krävs det stöd och fortbildning av lärarkåren och skolledarna. Ge dem möjlighet att arbeta med utvecklingsarbete tillsammans med eleverna för att finna former som optimerar elevernas lärande. På kort sikt ge lärarna tid att ta fram förslag till vad de anser i första hand behöver utvecklas. Därefter måste åter en planering göras för att se vilka idéer som ska utvecklas till praktiskt genomförbara pedagogiska utvecklingsprojekt. Vi behöver ta vara på alla de kreativa krafter som finns inom skolan. Budgetarbetet inför kommande år har startat och där får vi försöka skapa utrymme för utvecklingsarbeten. Inför kommande år måste vi alltid se till att det i budget finns utrymme för utveckling och fortbildning av skolans personal på alla nivåer. Vi kan skapa utrymme, men skolans personal måste fylla den med adekvat innehåll.

Vård- och omsorg är det andra området som man sa till mig att vi måste fortsätta att satsa på. Visst det sker nybyggnation även här, men vi får ständigt negativa synpunkter på nedskärningar inom vård- och omsorg. Även om det inte alltid är helt korrekta beskrivningar i media. I en konferens i Göteborg framkom att kommuner som inte infört valfrihet enligt LOV (lagen om valfrihet) gör man stora samordningsvinster och slipper en hel del administration. Kommunerna som man refererade till var klart större än Nyköping, men vi kan göra samordningsvinster även här. Vi måste på lång sikt arbeta för att kommunen tar tillbaka all vård- och omsorg, observera på lång sikt. På kort sikt måste vi även här avsätta resurser för att utveckla innehållet i vård- och omsorg. Vi måste ta tillvara all personals kompetens och kunnande på ett bättre sätt än idag. Här behöver all personal i arbetsledande ställning stöd för att bättre kunna stödja utveckling av de förslag till utveckling som kommer fram i olika sammanhang där personal träffas, t.ex. APT (arbetsplatsträffar). Förändringar som är varaktiga och stabila har ofta sin grund i förslag från de som arbetar i verksamheten i direkta möten med personer som behöver vård- och omsorg.

De här två områden vill jag föreslå blir vänsterpartiets prioriterade områden nu och framåt.

Redan nu satsar vi på ungdomar och fritid och det sa vi fortsätta med, men där finns redan färdiga planer och prioriteringar, vilket det inte gör inom skola och vård- och omsorgs innehåll för att optimera kvalitén på undervisning och vård- och omsorg.

Prioriterar vi de här områdena, som berör alla i kommunen på ett eller annat sätt, kommer vi att kunna gå framåt och våra opinionssiffror förbättras. Vi behöver inte gå in i onödig polemik med SD och ödsla kraft på att bemöta deras politik. Bättre då att visa på våra positiva förslag, program och faktiska åtgärder. Självklart ska vi polemisera med SD när de träder fram i olika frågor, men i första hand ska vi visa fram våra positiva förslag och åtgärder. Vi hamnar alltför ofta i försvarsposition eller i diskussioner om andras felaktiga ställningstaganden än om våra positiva förslag och åtgärder, som gagnar de flesta i kommunen.

Jan-Ulf Andersson

Ordf. V Nyköping