Debatt

Euron är problemet – inte Grekland!

Långsamt börjar sanningen sippra fram om vad som egentligen orsakar Euro-krisen. Vi fick ju snabbt lära oss att greker var lata, korrupta, levt över sina tillgångar och gick i pension vid 50 år ungefär. Men när dimmorna från EMU-folket skingrats kom fakta fram: grekernas faktiska pensionsålder skiljer sig ett år från den svenska och att det är nyliberala åtstramningar som är medicinen började ifrågasättas t ex av nobelpristagaren Paul Krugman. Det finns flera analyser i ämnet i t ex Washington Post, men sämre i europeiska tidningar.

Men idag har faktiskt SvD en artikel med samma tema, dvs grekerna hade inte en chans när de tvingades anpassa sig till “de stora” ekonomierna. SvD refererar den årliga EEAG-rapporten som skrivs av tunga ekonomer. De pekar på att risken med “konvergens i obligationsräntorna” underskattades. I rapporten visas att priserna 1995-2008 steg med 9 procent i Tyskland, medan “de små olch fattiga” t ex Grekland fick en prisökning på 67 procent. Vad det betyder för export och konkurrens är självklart.

– Jag har blivit mer skeptisk till euro-projektet, säger en de medverkande ekonomerna, professor John Hassler vid Stockholms universitet.