Vi kan….

Nu är budget 2014 presenterad. Nyköpings kommun är inne i en intensiv investeringsperiod. Nya högstadieskolan vid Tessin, nya äldreboendet på Arnö, Hjortensbergsbadets renovering, p-garaget i Åkroken och renovering av kajerna i hamnen plus ombyggnaden av Ö Storgatan plus självklart den nya sporthallen på Rosvalla är bara några exempel på stora byggprojekt som antingen påbörjats eller är på gång.

Satsningen på fler hyresrätter fortsätter liksom satsningen på landsbygden via Kommunbygderådet. En annan viktig faktor är att bemanningen inom äldreomsorgen ökas så att den gamla besparingen försvinner.

Det känns riktigt bra att vara vänsterpartist och vara med om att kunna lägga fram en så offensiv och framåtsyftande budget. Det låter som en klyscha från en politiker, men det är faktiskt sant. Det räcker att åka runt i stan så syns det väldigt tydligt att mycket händer.

Speciellt kul är att Vänsterpartiet har en landsbygdsprofil i Nyköpings kommun. Men det är så – vi anser det är viktigt att satsa på landsbygd vilket kanske förvånar en del. Lika förvånade brukar en del bli när vi säger att småföretagarna är en extremt viktig resurs.

I 15 år har Vänsterpartiet på riksnivå drivit fler frågor med direkt adress till småföretagare. Det gäller inte minst att slopa kravet andra sjuklöneveckan, ett krav partiet drivit i 15 år (ja, du läste rätt).

Ibland känns det lite hopplöst med de stämplar “någon” satt på Vänsterpartiet. Vi är inte regeringsdugliga, vi kommer med ofinansierade drömmar om jättesatsningar inom offentliga sektorn, vi hatar företagande, vi är egentligen “kommunister” osv osv.

I Nyköping kan vi nu mycket handfast peka på att det bara är illvilligt tal. För första gången i kommunens historia sitter vi med som jämbördig part i en allians, förlåt majoritet. Jag tar hemskt gärna en debatt om på vilket sät Vänsterpartiet har varit oansvarigt när det gäller kommunen sedan valet 2010.

Håkan  Johansson

PS! Det sägs att nuvarande majoritet sammantaget skurit ner på skola och äldreomsorg. Tvärtom – vi har satsat ytterligare 215 miljoner kronor. Men på vissa områden kan självklart personalen tycka att det inte räckt.