Debatt

Ny distriktsstyrelse

På Vänsterpartiet sörmlands årsmöte 25/3 på Åsa Folkhögskola i Sköldinge valdes Patrik Renfors till ny distriktsordförande för Vänsterpartiet Sörmland. Patrik Renfors, 37 år, arbetar som elektriker på SSAB i Oxelösund. Han har en lång politisk och facklig bakgrund och är gruppledare för Vänsterpartiet i Oxelösund där Vänsterpartiet ingår i majoriteten tillsammans med Socialdemokraterna.

Den nya Styrelsen för Vänsterpartiet Sörmland Patrik Renfors Ordförande: Patrik Renfors, Oxelösund Ledamöter: Ingela Wahlstam, Oxelösund, Maud Ekman, Eskilstuna,  Anita Salminen, Gnesta,  Staffan Folke, Nyköping, Håkan Johansson, Nyköping, Alar Kuutmann, Eskilstuna

Vänsterpartiets årsmöte beslutade även om att Vänsterpartiet Sörmland skall verka för att avveckla landstingets samarbete med Vidarkliniken i Järna. Enligt Vänsterpartiets sjukvårdspolitiska program skall-” Alla behandlingsmetoder och läkemedel som används inom den offentligt finansierade vården möta högt ställda kvalitetskrav och baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet.” Detta tillsammans med de frågetecken som finns runt klinikens verksamhet vad gäller bla. utskrivning av preparat utan tillstånd, vägran att vaccinera barn mot mässling samt att Vänsterpartiet vill ha en skattefinansierad och offentlig driven vård låg till grund för beslutet.