Förstör inte vad vi har skapat

Det såta paret Peder Wachtmeister och Walburga Habsburg Douglas försöker fortfarande, efter snart tre år i riksdagen, att trumfa in sitt budskap: Sänk skatterna så blir det fler jobb. Har vi fått fler jobb? Inte då.

Det har blivit sämre med arbetstillfällen det senaste året och vad beror det på?
Jo, nu skyller de på den så kallade finanskrisen. Men det är deras gelikar, det vill säga de besuttna, som har skapat krisen med medföljande lägre sysselsättning.
Vart har omsorgen över dem som är i ”utanförskapet” tagit vägen? Det ”nya arbetarpartiet” ömkade över denna stora grupp under förra valrörelsen. 1,5 miljoner skulle vi vara, enligt alliansens uppgifter.

Omsorgen över alla som inte lyckats få ett arbete har resulterat i sänkta ersättningar både i a-kassan, sjukförsäkringen och pensionerna. Är det denna omsorg vi ska se fram emot, är det denna klassning av medborgare vi ska få se, är det denna uppdelning i vem som har råd att leva?
Vi kan se likheterna med England, under Margret Thatchers regim, valmöjligheten för en pensionär då var att antingen hålla sig varm eller äta. Är det detta samhälle vi vill ha i framtiden med en valmöjlighet mellan pest och kolera?
Nej, vi vill att alla medborgare ska kunna leva ett drägligt liv utan att ställas inför denna framtidsbild.

Peder och Walburgas uppfattning av framtiden är skrämmande, det är de som ska vara ”innanförskapet”, inte vi vanliga. Vi vill inte ha tillbaka det gamla klassamhället, fortfarande finns det äldre människor kvar som upplevt det och de kan berätta hur det var. Det är kusligt att högern vill återinföra detta.
Vi måste kämpa för att behålla det som vi skapat, inte förstöra det.
Staffan Folke