Jan Carles undanmanöver

Kommunalrådet i Nyköping Jan Carle, uppfostrad i ett övertygat Hitlervänligt hem gör som den högern alltid har gjort, rätt och slätt bagatelliseras nazisternas härjningar. De säger som Carle i SN, att nazisterna kanske inte alltid var så bra men Sovjet och kommunisterna var ju så mycket värre!

Sovjet räddade oss från nazisterna genom sitt offer av mer än 20 miljoner unga män. Vid östfronten stoppade Sovjet hitlerismens framfart. Leningrad belägrades under tre år med umbäranden helt ofattbara för oss.
Vi räddades genom Sovjets försorg från nazismen. Det tycker förstås inte Carle om. Dessutom ljugs det febrilt i de kretsar Carle kommer ifrån när de alltid i sina mantran påstår att hemma hos oss hade vi minsann inga bilder på Hitler och ingen som helst politisk påverkan ­förekom.
Givetvis fanns det ingen framträdande nazist, som Carle den äldre, absolut inte i Karlskrona varifrån familjen Carle kommer, som under nazisternas makalösa framgångsår saknade bilder på sin store ledare eller inte propagerade för nazisterna i sitt eget hem, vid sitt eget middagsbord. Det hade varit för tiden politiskt omöjligt. Vore det mot all förmodan sant skulle de också ha varit intellektuellt stympade.
Jönserier och skär lögn. En jurist och förtroendevald politiker borde dock våga visa civilkurage och hålla sig för bättre än sådan simpel och transparant lögn. Carle valde som så många andra av hans gelikar från överklassens extremhöger juridiken, som långt fram i vår tid var en fristad för allsköns reaktionärer. Otippat va? Det Carle basunerar ut är att i grunden var hitleristerna inte så farliga och absolut inte här i Sverige. De hade ju likt Carles pappa uppburna positioner i sina samhällen och de var mjuka, timida och gulliga i sina fina hem! Ska man skratta eller gråta? Hyckleriet kan i alla fall inte bli värre!
Sverige har under åren dessvärre haft ett antal Hitler- och tyskvänligt uppfostrade politiker på framträdande poster. Det är i sanning en verkligt svart historia. Jan Carle är en av dessa, förhoppningsvis en av de sista i raden.
Sten-Erik Johansson