(V) vill inte lägga miljoner på 40-talister

Vänsterpartiet är kritiska till att den Socialdemokratiska majoriteten vill satsa miljontals kronor på att locka hit 40-talister
Nyköpings Kommun satsar miljontalskronor på att locka hit välbärgade 40-talister. Vänsterpartiet reserverade sig mot förslaget i Kommunstyrelsen. Kommunen satsar redan i dag stora pengar på att locka hit fler invånare. Nicklas Franzèn säger att vi inte är emot att fler invånare lockas till Nyköping, tvärtom alla är välkomna att flytta till Nyköping. I dag satsar kommunen stora pengar i bl.a annonser i DN och tunnelbanor och vi har olika former av arrangemang för att locka hit invånare. Men någonstans måste man sätta gränsen, vilken blir nästa grupp att prioritera? 40-talisterna omfattas ju även i den gamla kampanjen. Vi har stora behov i övrig verksamhet som vi tycker har en högre prioritet. Vi har ett eftersatt underhåll på våra fastigheter som i vissa fall är akut. Dessutom brottas vi som alla andra kommuner med problematiken att resurserna inte alltid räcker till för kärnverksamheten. Politik handlar om prioriteringar och reklamkampanjer som riktar sig mot en speciell åldersgrupp där vi redan satsar stora resurser och tjänstemännen gör ett jättebra jobb prioriterar vi bort.