"Kungens lilla piga"

I en gammal barnvisa beskrivs hur jäktigt och slitsamt “Kungens lilla piga” hade det, hon kom ej i säng förrän klockan slagit tolv. Situationen för personalen på våra äldreboenden påminner stark om pigornas vardag på kungens slott!

Personalen på Mariebergsgården har slagit larm om sin ohållbara arbetssituation, de hinner inte med sina arbetsuppgifter hur än de jäktar. De anser att ingen tid finns för att kunna ge en mänsklig social kontakt med de gamla. Personalen är helt enkelt för få!
Göran Forssberg, kommunalrådet, och ledamoten i Äldre & Handikappnämnden, Tina Michalowsky, är rörande överens om att personalen visst hinner med, det är bara frågan om att bättre planera sin tid! Visst, men då är det synnerligen anmärkningsvärt att Göran Forssberg därefter går ut och talar om att äldrevården ska få s.k. plusjobb. Varför då? Det var ju bara fel på organisationen! Tina M går som vanligt ut med att privatiserar vi bara så blir allt bra. Hur perasonalen hinner med bara för att det är privat framgår inte. Vice ordföranden i Ä&H, Raja Ringberger sägar till SN att hade bara fullmäktige gått med på att omfördela 5 millioner så hade alla våra gamla fått en “guldkant” i tillvaron! Jasså, hur då? Det finns bara en väg att gå, återanställ den personal som genom åren fått sparken i all besparingsiver. Avstå från privata pigor till medelklassen och satsa pengarna på våra gamla. Se till att ALLA i samhället betalar sin skatt, även aktiespekulanter och storbolag, då först kommer vi att få råd med en vård med “guldkant”!