(V)i behövs för kvinnorätten i EU!

Vårens EU-val är ett viktigt val för feminismen och kvinnorättsfrågorna i Europa. EU-parlamentet är ett viktigt forum för att kunna påverka frågor såsom abort, trafficking, prostitution och hbtq-rättigheter för hela Europa. Det behövs fler feminister i Bryssel för att kunna slå vakt om dessa rättigheter, inte bara för oss svenskar utan även för alla i EU. Flera länder har valt att inskränka rätten till abort, legalisera prostitution och på olika vis motarbetat, och även inskränkt rätten till personlig sexuell identitet.

Endast med en stark vänster på en feministisk grund i parlamentet kan det stävjas. Som politiskt organ och medel för påverkan har EU blivit en tung röst i att fördöma och genomföra sanktioner mot världens övriga länder. Där kan situationen på flera håll vara mycket allvarlig. Kvinnor som lever i länder som förbjuder abort, även då graviditeten riskerar deras liv och homo- bi- och transpersoner i länder där deras liv är kriminaliserat, behöver ett EU-parlament med en tydlig bevakning av mänskliga rättigheter och rätten till sin egen kropp och sexualitet. Detta får vi endast med en tydlig och solidarisk vänster.

Allt detta och mycket mer talar för att feminismen i EU behöver din röst 25 maj!