Folket vaknar….

Faktiskt är det nu så att majoriteten av alla väljare, inom alla partier, utom Moderaterna, är emot privatiseringar inom vården, skolan och omsorgen. Och när det gäller det där med att plocka ut privat vinster inom den här sektorn, ja, här är motståndet kompakt bland alla väljare, även bland moderater. Hälften av moderaterna säger nej till att plocka ut vinster.

Men folkets åsikter betyder inte så mycket för partierna. Det enda parti som är emot privata vinster i välfärden är fortfarande Vänsterpartiet.

Mätningen är en del av den s k SOM-undersökningen som är Sveriges mest omfattande opinionsundersökning och det är Göteborgs universitet som står bakom.

Det är också intressant notera att undersökningen visar ett ökande stöd för offentlig sektor. Det är uppenbart att allt fler svenskar uppmärksammat avigsidorna med den brutala nyliberala våg som sveper över Sverige. Och Sverige är utan tvekan det land i västvärlden som gått längst (drabbats hårdast) av den borgerliga regeringens “reformer”.