Varför så hårt nyliberalt i Sverige?

Sverige är det enda land i Europa som som inte har något icke-kommersiellt alternativ på bostadsmarknaden. Jo – du läste rätt! Det är så.

I hela övriga Europa finns ett icke-kommersiellt  alternativ, dvs företag som utan vinstintresse bygger och hyr ut ibland under marknadspriser, vilket gör att vanligt folk kan bo även i attraktiva områden.  I många länder finns system för att få fram bostäder för framför allt låginkomsttagare. Så icke i Sverige.

I alla länder – utom Sverige – har man begärt undantag från EU:s konkurrensregler för att kunna ha detta icke vinstdrivna alternativ.

Vi har av tradition haft begreppet ”allmännyttan” i Sverige för att försöka garantera ett vettigt boende för alla oavsett plånbok. Det har den borgerliga regeringen avskaffat år 2011.

Vill vi ha det så?

Du gillar kanske också...

1 svar

1. Conny Jakobsson skriver:

Jag är inte säker på var jag har snappat upp detta men har hört om att man kunde byggde villor själv som man köper och betalar på avbetalning under ett visst antal år av en förening/förvaltare låt säga på tio år. Minns jag rätt så betalade man sedan bara en förvaltningsavgift då lånet var betalt. Kruxet var att man inte gjorde en vinst då man sålde sin villa eller fastighet. Nästa ägare gick in på samma låga tröskel som alla andra. Man gjorde alltså ingen bostadskarriär med att köpa eller sälja. Ett sätt att ha okommersiella villor fastigheter till överkomliga priser. Förvaltningsavgiften bidrog till att fler tomter kunde köpas och fler hus kunde byggas. Tycker själv att idén låter mycket sympatiskt. Är det någon som vet var den här idén kommer ifrån får ni gärna höra av er till mig.