Debatt

Dags för ett viktigt 1 Maj!

Till alla medlemmar och sympatisörer, ja till alla vad än ni vill kalla er

Nu är det dags för det traditionella 1:a-majfirandet och viktigare än någonsin att vi alla ställer upp i firandet. Anledningarna är många, regeringens politik ökar klyftorna i samhället på flera sätt. De ekonomiska klyftorna ökar, där få berikar sig på de mångas bekostnad. Den sociala välfärden bryts ned och drabbar de sämst ställda i samhället. Utbildningsklyftorna ökar inte minst. Privata aktörer får allmänna medel för att bedriva olika samhällstjänster, där våra gemensamma resurser går direkt till vinster i riskkapitalbolag. Tjänster vi ska finansiera i solidaritet med de som behöver våra gemensamma insatser. Vi måste återupprätta solidariteten mellan alla oss samhällsmedborgare. Grunden för ett välfungerande socialt välfärdsystem där skola, vård-och omsorg, hälso-och sjukvård och socialtjänst finansieras och förvaltas gemensamt. Där skattetrycket ska vara fördelat så att de högsta inkomsterna också får bidra mest i solidaritet med de som har det sämst. Där vinster beskattas och återförs till områden där de behövs. Utopier? Idealistiskt? Ja det är möjligt men jag är övertygad om att vi måste ha ideal och mål för att kunna förändra vårt samhälle till det bättre.

Inte minst visa Svenskarnas parti, som ska demonstrera i Nyköping på 1:a maj, att vi är många som tror på ett samhälle där alla människor har ett lika värde och vi lever i ett öppet samhälle där alla kan få plats.

Alla som vill hjälpa till i samband med firandet kan höra av sig till mig på min  mejl: [email protected], så vidarebefordrar jag det till våra organisatörer.

Vi ses på torget i Nyköping 1:a maj. Firandet börjar klockan 12.00, kom i god tid.

Jan-Ulf Andersson

Ordf V i Nyköping