Replik

Lars du frågar om vänsterpartiets strävan att låta staten och folket åter köpa och återta makten över för människor nödvändigaste samhällsfunktionerna är realistiskt. Faktum är att privatiseringar och avregleringar lett till både högre priser och sämre kvalitet. Tvärtemot vad privatiseringsivrarna lovade har priserna på el, tågresor, posthantering och fjärrvärme stigit mycket mer än andra varor och tjänster sedan de marknaderna avreglerades.

De privata entreprenörerna inom vård och omsorg drivs av vinstintresse. Det får personalen betala med uppsägningar, högre arbetstakt och sämre löneutveckling. Självklart blir också kvaliteten i verksamheterna lidande. Och kostnaderna för kommunerna har inte blivit lägre. Däremot har aktieägarna blivit rikare. Vänsterpartiet tycker att vård, omsorg, utbildning och andra välfärdstjänster ska styras av behov, inte av vinstintressen. Därför ska de drivas offentligt. Kommunikationer, posthantering, och el ska produceras effektivt, miljövänligt och till lägsta möjliga pris för alla. Det har marknaden misslyckats med. Vi vill sätta stopp för privatiseringsvansinnet. Realistiskt eller inte men det handlar om prioritering och vem som har makten. Du vill också att jag skall ge ett exempel där en direktörslön hotar att välta ett stort företag För övrigt så ser jag ingen större skillnad på om det är din ordinarie lön eller betalt för OB obekväm arbetstid inarbetad semesterlön eller bonus, allt är för mig lön! År 1980, nästan hundra år efter Aseas tillkomst, kom Percy Barnevik kom in som VD för Asea. 1988 skedde fusionen med BBC och namnet blev ABB. Den organiska tillväxten fick stryka på foten för massor av företagsuppköp, nedläggningar. Bara två år efter fusionen 1987 gjorde ABB och Percy i spetsen köpet av Combustion Engineering en affär som tillsammans med Percy Barnevik enorma bonus fallskärms avtal höll på att knäcka koncernen. Lars när jag gissar att din politiska färg är blå så är det av att du pratar om politiska motståndare. I dag är allt till höger om Socialdemokraterna av den färgen. Tyvärr Lars så kommer man nog inte undan politiken även om man är en politisk kameleont även det är ett politisktställningstagande. Så jag uppmanar dig självklart rösta på Vänsterpartiet och Ohly i höst

Conny Jakobsson (V)